Welcome everyone! Thank You for viewing my blog! It's a little creepy things bout me! Hope u guys enjoy it and have fun wif your own life!!

aku adalah...

My photo
I am an architect..alhamdulillah for all gifts from God Ya Allah..I wanna go far..far away..wif my love ones.. memerhati, menganalisa dan memahami. learn from d past.

Ikut Ikutan...

Wednesday, December 15, 2010

ego vs pms

Assalamualaikum..

Kadang2 aku terfikir..adekah ego lelaki dgn PMS (Premenstrual Syndrom - sindrom sebelum datang bulan) wanita adalah same? lelaki menuntut wanita supaya memahami bahawa mereka mempunyai ego..ego seorang lelaki..begitu juga wanita yg juga meminta lelaki memahami situasi apabila PMS muncul.

Kebiasaannya PMS akn terjadi apabila seorang wanita itu datang bulan..antaranya tanda2 seseorang wanita itu sedang mengalami PMS adalah dari segi gangguan emosi - akn lebih sensitif, moody, dan juga darisegi gangguan kesihatan - sakit kepala, sakit badan, badan lemah. Ada yang mengalami kedua2nya, ada juga yg mengalami salah satu..ada juga yg tdak mempunyai masalah langsung. Kadang2 bila kesihatan terganggu, maka ia juga mempengaruhi emosi..

Ego..
Apa itu ego?

Dalam kamus dewan edisi ke 4;
ego maksudnya persepsi seseorang tentang harga dirinya, yg seterusnya mempengaruhi keyakinan dirinya...
keegoan bermaksud perihal mementingkan diri sendiri
egois adalah orang yang suka mengutamakan (menonjolkan) diri serta bermegah2
egoisme maksudnya sikap (kelakuan) yg mementingkan diri sdiri atau menganggap diri sdiri lebih penting dari org lain
egoistik maksudnya bukan orang yang mementingkan diri sdiri

Banyak pihak mengaitkan ego dengan lelaki..malah lelaki sendiri mengakuinya..wanita punya ego, tapi lebih lembut hati..bila lelaki sendiri mengaku dirinya punya ego, maka wanita diminta memahaminya.

apa kaitan ego dgn pms?

perbezaan
ego = berpanjangan
pms = sekali sebulan
ego = boleh dikawal
pms = sukar dikawa terutama yang effect pada kesihatan

persamaan
kedua - dua belah pihak menuntut untuk difahami..maka perlu bersabar..

p/s: bagaimana pula apabila wanita mengalami PMS dan lelaki pula meletakkn ego untuk tidak mengambil kisah tentang wujudnya PMS tersebut? kesiankn.


2 comments: