Welcome everyone! Thank You for viewing my blog! It's a little creepy things bout me! Hope u guys enjoy it and have fun wif your own life!!

aku adalah...

My photo
I am an architect..alhamdulillah for all gifts from God Ya Allah..I wanna go far..far away..wif my love ones.. memerhati, menganalisa dan memahami. learn from d past.

Ikut Ikutan...

Wednesday, May 27, 2009

masak memasak...

assalamualaikum...

pg2 hr lg aku dh terfikir2 dh nk masak apa hr ni..sejak aku duduk rumah sewa dgn coursemates aku, aku smakin suka memasak..huhu..thanx kpada mereka sbb byk dh ajar aku masak mcm2..;)

hasil sotong goreng tepungku...

sambal kentang kegemaranku..

masakan pada hr ni yg paling simple tp sdap..masakan paling feveret which is sambal kentang dgn sotong goreng tepung..credit to tepung adabi..actually tepung tu utk goreng ayam..tp sedap jugak dibuat goreng sotong tu..ntah ramuan ape la yg diorg pakai smpai tekak ni rasa sedap je bila ape2 lauk pn digoreng dgn tepung tu..huhu..

cara2 nk buat sotong gerung tepung tu snang aje..lepas siang2 dn potong2 sotong tu, celupkn sotong dlm telur yg telah dikocak2, lepas tu gaulkn sotong tu dlm tepung adabi yg disebutkn td..lpas tu, goreng ler..ape lg..huhu..

utk sambal kentang plak, mula2 kentang perlu digoreng terlebih dahulu..xkisah la korg nk potong kentang tu mcm mana..potong nipis2 ke, potong mcm potong buah ke..potong dadu ke..ikup suka..

utk sambalnyer plak, mula2 tumis bawang n cili boh atau cili giling..bila cili dh naik minyak, masukkn air asam jawa sikit..lpas dia menggelegak skit, masuk sos cili dn sos tomato..kalo suka, boleh jugak nk tmbh sos tiram..lpas tu, masuk garam n gula secukup rasa..huhu..dulu aku benci pekataan secukup rasa tu..tp bila dh masak3 nh, br aku phm pekataan tu..

utk beginner yg br2 nk mula masak, slalu2 la try rasa2 lauk kte tu skit sblm tutup api tu..bila lama2 nnt, kte dh bleh nk agak dh garam gula smua2 tu..sbb dr rasa tu br kte tau gula telebih ke, garam telebih ke..bila semua dh ok, baru la masukkn kentang yg dh digorang td..gaul3, siap! ;)


p/s: selamat mencuba..huhu



8 comments:

  1. rajinnya asma masak...bagus utk training to be wife....

    ReplyDelete
  2. haha..malu la kalo pmpn xtau masak..huhu

    ReplyDelete
  3. xnak cube...
    awak dh pamdai masak...
    saye tukang makan je la namti...
    lalallalalala...

    ReplyDelete
  4. Whoa...
    Sambal kentang tu tak letak ikan bilis skali?
    Nyum nyum...
    Lauk sllu masak kalo bosan ^^

    ReplyDelete
  5. Owwwwhhh...
    Huhuhu...

    KENTANG mmg best...
    Wat nasik goreng pun ada kentang besar2 ^^
    Masak sambal kentang ngan kulit2 skali XDD

    ReplyDelete