Welcome everyone! Thank You for viewing my blog! It's a little creepy things bout me! Hope u guys enjoy it and have fun wif your own life!!

aku adalah...

My photo
I am an architect..alhamdulillah for all gifts from God Ya Allah..I wanna go far..far away..wif my love ones.. memerhati, menganalisa dan memahami. learn from d past.

Ikut Ikutan...

Tuesday, July 28, 2009

masak2...

assalamualaikum..

actually smlm aku puasa kt rumah ibuku, n bila nk bukak puasa tu, terfikir nk mkn ape...kebetulan petang tu ibu dh bwk kluar ayam, maka laukku adalah ayam..heh..melihatkn ibu masih belum start memasak bila dh kul 5lbh, maka aku pn masak trus...

aku xtau nk bg nama mskn ni ape..aku main reka2 jek..ubah suai masakan..tp rasa dia mcm paprik, cuma kuah dia lbh byk..

bhn2nya adalah ayam, cili boh/cili giling, bawang putih, bawang besar, asam jawa, garam, gula, sos cili, sos tomato, air, setengah kiub tomyam, serai dan daun limau purut.

cara membuatnya..

1. tumis bawang merah n bawang putih sampai kuning2 skit
2. tumis cili boh/cili giling sampai naik minyak
3. masukkn asam jawa sikit..kalo asam jawa yg jenis dlm cawan tu, masuk 3/4 dari sudu kecik..kalo asam jawa yg bijik2 tu masuk sebesar ibu jari lebih kurang..:)
4. masukkan air. ikut brape byk yg kte nak..tp biarla terendam 3/4 dari ayam yg akn kte masukkan nnt supaya ayam cepat empuk.
5. masukkan lebih kurang 1 sudu besar sos cili, sos tomato, garam dan gula secukup rasa..
6. tunggu menggelegak sikit, masukkan setengah kiub tomyam
7. bila dh menggelegak, masukkan ayam2 kte tu...:)
8. tunggu sampai ayam empuk, boleh la masukkan serai dan daun limau purut..kalau nk masuk salah satu pn xpe sbb dh ada kiub tomyam tu td..
9. biar menggelegak sikit 2-3 minit, siap! :)

selamat menjamu selera.. ;)

ps: malangnya, aku tak teringat nk amik gmbr la..sowi...tp rupa dia mcm gulai ayam, tp rasa dia mcm paprik..heh...

2 comments: